Vladan Đurić – Đura (PULS) o muzici i računarima

Vladan Đurić Đura rođen je 1976 god. Muzikom počinje da se bavi 1994 god. kao pevač u grupi Trilogija. Iz grupe Trilogija ubrzo prtelazi u grupu Molitva i od 1994 do 2002 snima tri albuma. Jedan je objavila i izdavačka kuca Rock express records 2001 god. Pošto je grupa prestala sa radom 2003 osniva grupu Puls i sa njom nastavlja tamo gde je stao sa predhodnim bendom. U periodu od 2003 do 2016 sa Pulsom je objavio tri studijska i dva live albuma. Trenutno peva i u cover bendu Sarkazam.

553119_3747483765598_1231411689_33657599_1108204837_nBend Puls nastao je početkom 2002. god. Stil koji bend gaji je čvrst rock sa primesama hard i heavy-ja. Pesme: „Tvoje ime“, „Lažima te kupujem“, „Glasovi Bogova“ bili su hitovi na radio Beogradu 202, a i na mnogim drugim stanicama širom Srbije. U 2003. god. izlazi kompilacija radio Beograda „202“ u izdanju Rock express records-a, na kome su se našli najbolji mladi bendovi Srbije, a svoje mesto na toj kompilaciji dobija i grupa Puls sa pesmom „Tvoje ime“. U periodu od avgusta 2002. do novembra 2005. god. u kome bend nastupa aktivno uživo, iza sebe ima oko 60-ak koncerata što samostalnih, što grupnih.

SasaSpasic 2Od bitnijih nastupa treba pomenuti ucešce na 36. gitarijadi u Zaječaru 2002. god, gde bend osvaja drugo mesto; desetak nastupa na „Hitu 202“ (posle Kerbera jedini Niški bend sa više nastupa), koncerti u Beogradu, nastup kao predgrupa bendu Kraljevski Apartman; promocija prvog albuma u holu Ekonomskog fakulteta 2003. gde se okupilo oko 700 ljudi, a gosti su bili: Gale (Kerber), Lotke i Marko (Kraljevski Apartman), itd. U avgustu 2004. god. bend organizuje veliki grupni koncert u Tvrđavi kod Beograd kapije, gde ucestvuje više Niških autorskih bendova i na tom koncertu se okupilo preko 1000 ljudi.  2005. bend promoviše album Svetionik, gde se na promocijima pojavljuju velika imena YU scene, a svirane su promocije albuma u više gradova pored Niša i to: Vranje, Leskovac, Prokuplje, Pirot, Aleksinac, Knjaževac, Kruševac, itd… (u nekim gradovima je svirano i više puta puta na zahtev organizatora i publike). 23.12.2005. Puls rođendanskim koncertom (3 godine benda), u Niškom domu vojske, pred oko 1100 ljudi dokazuje da je jedan od najvećih Niških rok sastava. 2006 bend koncertno promovise album Live& Unpluugeed u Nišu (bašta na letnjoj pozornici),Vranju, Leskovcu, Pirotu, Prokuplju, Knjaževcu. Bend nastupa i na raznim festivalima i to-Beer fest u Nisu, Medijana fest, Rock memorijal Kec i na hitovima 202-ke. 2007 izlazi treći studijski album Svetlost na kraju tunela, a bend je koncertno veoma aktivan.U Beogradu bend nastupa u punom Domu omladine a u Nišu i Leskovcu sa prijateljima iz benda Kontra ritam sviraju – Tribute to Riblja corba – u prepunim Klubovima, a treba pomenuti i koncert povodom petogodišnjice benda na kome se kao gosti pojavljuju – Gale i Tomica (Kerber), Lotke i Lavirint, Ciga (Mama rock) i dr. Veoma uspesnu koncertnu godinu bend završava nastupom na dočeku 2008 godine na trgu u Nišu zajedno sa bendovima Neverne bebe i Mama rock. Tokom 2008 bend nastupa u Aleksincu, Leskovcu, Knjaževcu, Pirotu, Nišu i Beogradu (Living room) promovišući aktuelni album, nastupa sa Alogijom u Nišu na Medijana. Krajem godine bend napuštaju Marko (koji odlazi u Beograd) i Neša. Izlazi i prvi dvd sa rodjendanskog koncerta iz 2007 godine.

SasaSpasic 1Početkom 2010 godine na upražnjena mesta koja su nastala odlaskom dvojice vrhunskih muzičara dolaze Labo, Danilo i Cile Tričković (koji se zadrzava veoma kratko u bendu zbog odlaska u inostranstvo), a na njegovo mesto dolazi Sasa Spasic Willi-vrhunski gitarista. Bendu se prikljucuje i Irena Bogdanovic kao prateci vokal. Bend je u 2010 godini nastupao na prestižnom Bella rock festivalu odrzanom u Bugarskoj u gradu Petrič gde zajedno bend nastupa sa legendarnim pevacem – Uriah heep (John Lawtonom). 2012 Puls izdaje singl „Strah“ i objavljuje spot, kojim najavljuje početak četvrtog studijskog albuma 26.1.2013. Održava se solistički koncert pod nazivom „X godina“u prepunom Juridicum klubu, kojim Puls obeležava 10 godina. Na koncertu gostuju i Gale Kerber, Deliverance INC. Marta 2014 izlazi live album sa koncerta iz 2013 „Live X Godina“ u izdanju Balkanrock records. Bend Trenutno radi da četvrtom studijskom albumu. Članovi benda su: Vladan Ðuric – Ðura (vokal), Saša Spasić-Willi (gitara), Laban Labo (bas), Nemanja Najdanović  (gitara), Kostić Zoran – Kosta (bubanj) i Irena Bogdanovic (vokal).

IM000280.JPG
I – Umetnost vs. šund

Da li je pojavom kompjutera došlo do ekspanzije loših muzičara koji su koristili programe i semplove za snimanje svoje ionako minimalističke i prizemne muzike?

Mislim da jeste! Danas svako ko se bavi muzikom kod kuće ima svoj nazovimo ga mini studio. Sve je dostupno i relativno brzo se uči kako se koriste semplovi, kako se snima, nasnimava, ispravljaju falševi. Ali takav muzičar ne bi mogao da pronađe sebe kada bi došao u kontak sa analognim snimanjem. Svedoci smo da u današnje vreme sve liči jedno na drugo.

Da li je kompjuter ubio umetnički izraz u muzici i pojavom nabeđenih muzičara doneo šund na muzičko tržište?

Ne bih rekao da je kompjuter ubio muzički izraz, on je tu zloupotrebljen od strane ljudi! Šund su nam doneli raznorazni mediji koji nam svakodnevno nameću i plasiraju lošu muziku. Od silnog ispiranja mozga većina to nesvesno i prihvata kao normalno.

II – Analogno vs. digitalno

Da li kao muzičar možeš da čuješ razliku između analognog i digitalnog zvuka i da li misliš da tvoji slušaoci mogu isto da primete, posebno mlađi koji nisu imali prilike da slušaju ploče i trake?

Prepoznajem razliku, a za mlađe generacije nisam siguran. Mislim da njih to ne zanima, jer oni muziku slušaju na neki drugi način. Imao sam tu sreću da odrastam uz ploče i kasete!

Koje su po tebi prednosti digitalnog zvuka u odnosu na analogni, ukoliko ih i ima, i da li misliš da je digitalan zapis muzike doneo boljitak u toj umetnosti?

Zavisi o kom pravcu muzike se radi, malo je nezahvalno praviti takvo poređenje. Digitalizacija omogućava lakši rad, ubrzava proces stvaranja, lakše se beleže ideje ili pesme i čitav proces kraće traje. Drugačiji je pristup i rad sa digitalnim zvukom u odnosu na analogni.

SasaSpasic 3III – Snimanje na traku vs. snimanje na kompjuter

Da li misliš da se pojavom programa za snimanje muzike smanjila potražnja “dobrih” muzičara, s obzirom da je tako lako odsvirati i ponoviti ono što se pogreši, i da li misliš da sada svako može da bude  studijski muzičar, bez obzira da li je kvalitetan instrumentalista (počevši od bubnjara svi instrumentalisti polako postaju višak) ili još gore vokal (danas svako može da peva)?

Ne verujem da se smanjila potražnj,a jer vidim da raznim  pevačima i pevačicama na albumima sviraju veoma poznati i kvalitetni muzicari. To znači da se ipak dobar muzičar ceni, a za njihove usluge se i sasvim solidno plaća. Pa čak i  za veće koncerte angažuju se kvalitetni muzičari. Možda je ranije bilo drugačije?

Koliko je moguće napraviti dobar snimak muzike kod kuće na računaru, ukoliko se setimo kakvi su se sve instrumenti, sprave, prostorije pa i sami muzičari nekada koristili za isto?

Može se kući napraviti dobar snimak. Danas svako može snimati kući uz puno kvalitetne opreme koja je dostupna, ali ipak mislim da je presudni faktor producent. To mnogi zaboravljaju i pokušavaju da sami glume producente pa njihovi projekti uglavnom prolaze neprimećeno. To pričam jer sam imao priliku da vidim kako radi pravi producent. Doneseš mu pesmu, a on njoj pristupi do detalja. Šta i kako odsvirati, kako treba da zvuči gitara, bas, bubanj. Traženje odgovarajućeg teksta, na koji način pevač treba da donese tu pesmu i mnoge druge stvari.

IV – Sviranje vs. programiranje

Da li je elektronska muzika stvarno muzika, da li ona kao takva zapostavlja osnovnu karakteristiku te umetnosti koju upravo donosi svaki instrumentalista po svom osećaju, daru, sluhu pa na kraju i decenijama vežbe, učenja i živog izvođenja?

Možda ja nisam kompetentan da odgovorim na to pitanje. Tu muziku ne slušam, a i ne razumem. Čuo sam negde da taj pravac nazivaju muzikom, a da ljude koji pustaju muziku na nastupima nazivaju muzičarima.

Koliko kompjuter može da zameni čoveka u muzici, da li uopšte “običan” slušalac može da primeti koji je instrument na snimku uživo odsvira, a koji “otkucan” na tastaturi računara?

Obicnom slušaocu mislim da to nije toliko bitno, niti ga zanima šta je otkucano, a šta odsvirano.

SasaSpasic 5V – Nosač zvuka vs. youtube

Koliko je internet obezvredio cenu muzike i da li misliš da će autorska prava ikada biti ono što su nekad bila?

Trenutno je takva situacija da autorska prava ne postoje, a da li će biti kao nekada stvarno ne znam. Vidim da postoje neki pokušaji i da postji volja da se sve vrati na svoje mesto. Ma stvarno bih voleo da sve bude kao sto je nekada bilo. Da se poštuju vrednost, kvalitet, rad, prava muzičara i autora. Ali tu treba da pomogne pre svih država, pa izdavačke kuće, a i sami muzičari treba da se ujedine i izbore za ono što im pripada.

Da li je “youtube” publika isto kao i hiljade ljudi na koncertu, da li oni nose istu težinu sa svojom kritikom posle odslušanih nekoliko minuta tvog rada u odnosu na ljude koji te slušaju par sati na koncertu i osećaju tvoju energiju?

Non stop vodimo diskusije da li je dobro što na youtubu možeš videti puno koncerata i raznih snimaka omiljenog benda. Nije isto sedeti kući i gledati neki koncert ili biti u punoj hali, klubu ili stadionu gde se može osetiti energija benda. Stalno govorim ljudima da dođu na svirku, da vide i osete energiju, a oni mi kažu da su videli koncert na youtubu jer ga je neko snimao i postavio. Tek kada dođu i čuju kako sve to zvuči uživo, kažu kako im je bilo mnogo bolje.

VI – Plakati i mediji vs. društvene mreže

Da li danas uspešna reklamna kampanja može da se uradi bez plakata i štampanih medija?

Mislim da ne. Reklamiranje samo preko interneta, nije najbolje rešenje. Plakati su i dalje aktuelni i mi ih koristimo, ali su tu i tv i radio stanice.

Da li reklama na društvenim mrežama garantuje tačan odziv one slušalačke publike koja je klikom na Going rekla da će prisustvivati koncertu?

Ne nikako. Ljudi uglavnom klikću na evente da bi ispoštovali prijatelje.

11850558_837002206415874_1000013609830617509_oVII – Borba za RnR

Da li je bend trenutno aktivan i šta nam novo sprema?

Trenutno radimo na novom albumu i negde smo pri kraju. U planu je u skorije vreme singl, a potom i spot. Što se svirki tice, 1 aprila smo u Beogradu!!!

Predrag Jovanović

Računajte na računare

Author: Predrag Jovanović

Autor i voditelj radio emisije "Druga strana računara"